Adverteren via Facebook of Instagram? Als ondernemer wil je het maximale halen uit jouw advertenties. Een veelgestelde vraag is dan ook: kan ik beter adverteren op Facebook of Instagram? Wij onthullen vandaag de beste strategie die er voor gaat zorgen dat je je klanten kan verleiden tot inschrijven of aankopen.
Instagram heeft tegenwoordig ruim 4,8 miljoen gebruikers, waarbij het merendeel onder de veertig is. Bij Facebook is dit andersom. Van de bijna 11 miljoen gebruikers is het merendeel juist veertig jaar en ouder. Je hoort het al aankomen, maar jouw doelgroep is dus erg belangrijk voor het bepalen van jouw strategie!
Er wordt vaak geadviseerd om te adverteren via Instagram wanneer jouw onderneming meer visueel is ingesteld en Facebook wanneer de doelgroep houdt van meer tekstuele content. Maar de schijn bedriegt. Uit onze cijfers blijkt dat het per niche heel erg verschilt welke kanalen het meest succesvol zijn voor jouw onderneming. We zien dat via Facebook het doorklikpercentage een stuk hoger ligt dan voor Instagram. Gebruikers van Instagram blijven namelijk vaker in de eigen app hangen.
Meer mensen die doorklikken naar jouw website? Dan lijkt Facebook toch het meest gunstig. Toch is dat niet helemaal waar. Instagram is namelijk erg belangrijk voor jouw branding en naamsbekendheid. Bovendien liggen de kosten per 1000 vertoningen hier wat lager. Dat is de kracht van herhaling. Mensen leren je kennen, zien vervolgens iets op Facebook en klikken door omdat ze jouw naam herkennen.
Is dus één van beide beter? Nee. De ultieme strategie is gebruik maken van beide platformen. Instagram zorgt vaak voor naamsbekendheid en via Facebook wordt de gebruiker weer overgehaald om door te klikken. Gebruik maken van beide platformen met een unieke strategie is succes gegarandeerd. Door te kijken naar jouw doelgroep en de gemiddelde leeftijd kun je aan de hand van beide platformen jouw budget verdelen. Dan is de keuze niet meer tussen Instagram of Facebook maar Instagram én Facebook. Dan ga je echt scoren!
Reactie plaatsen
Reacties